20 oktober
2024
Onderhandelingsresultaat CAO facilitaire contactcenters 2025 - 2027
De CAO partijen hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe CAO voor de facilitaire contactcenters (CAO callcenters) met een looptijd van 36 maanden.
Het resultaat zal voorgelegd worden aan de achterban.
Looptijd
1 januari 2025 t/m 31 december 2027
Salaris
01-01-2025: verhoging met het stijgingspercentage van het wettelijk minimumloon
01-01-2026: verhoging met het stijgingspercentage van het wettelijk minimumloon
01-01-2027: verhoging met het stijgingspercentage van het wettelijk minimumloon
Diversen
- jaarlijks wordt het salaris per 1 januari verhoogd met het stijgingspercentage van het wettelijk minimumloon en wel zodanig dat er een percentuele afstand blijft ten opzichte van het WML. De percentuele afstanden zijn als volgt:
- 1 januari 2025: er wordt afstand gehouden van de hoogte van het WML ter grootte van 3,75%
- 1 januari 2026: er wordt afstand gehouden van de hoogte van het WML ter grootte van 3,85%
- 1 januari 2027: er wordt afstand gehouden van de hoogte van het WML ter grootte van 3,95%
- De jaarlijkse stijging is als volgt:
- Het minimum bruto uursalaris van de Klantadviseur Level 1 per 1 januari 2025 wordt berekend
door op het wettelijk minimumloon van 1 januari 2025 een percentage van 3,75% te tellen. - Het minimum bruto uursalaris van de Klantadviseur Level 1 per 1 januari 2026 wordt berekend
door op het wettelijk minimumloon van 1 januari 2026 een percentage van 3,85% te tellen. - Het minimum bruto uursalaris van de Klantadviseur Level 1 per 1 januari 2027 wordt berekend
door op het wettelijk minimumloon van 1 januari 2027 een percentage van 3,95% te tellen.
- Het minimum bruto uursalaris van de Klantadviseur Level 1 per 1 januari 2025 wordt berekend
- per 1 januari 2025 vervallen de jeugdlonen voor 16- en 17-jarigen. Deze groep gaat het salaris van 18-jarigen verdienen. Per 1 januari 2026 vervalt ook het jeugdloon voor 18-jarigen zodat klantadviseurs onder de 19 jaar het minimale salaris van een 19-jarige gaan verdienen.
- per 1 januari 2027 zal bij 19-jarigen eenmalig de afstand ten opzichte van het wettelijk minimumloon 4,00% zijn in plaats van 3,95%.
- De verhogingssystematiek van de beoordeling wordt onderdeel van de CAO. Beoordelingsverhogingen worden per 1 januari van het kalenderjaar berekend.
- de pensioenregeling voor klantadviseurs zal worden verbeterd. Daarbij wordt per 1 januari 2025 een eigen bijdrage voor de werknemer ingevoerd. In 2025 is de minimale werkgeversbijdrage 6% van de pensioengrondslag. De percentages zullen 2025 tot 2027 verhoogd worden (zie tabel in de bijlage bij het onderhandelingsresultaat). Ambitie is om de premie in een verhouding 2/3 deel werkgever en 1/3 deel werknemer te verdelen.
- de functie "direct leidinggevende" wordt opgenomen in de CAO. In de CAO worden bepalingen opgenomen over de hoogte van het salaris, de pensioenpremie en de beoordelingsmethodiek.
Naar de pagina van de CAO facilitaire contactcenters / CAO callcenters
Niets meer missen over de cao callcenters?
Laatste nieuws
- 29-05-2025 - Onderhandelingsresultaat CAO netwerkbedrijven 2025 - 2026
- 25-05-2025 - Eindbod CAO tandtechniek 2025 - 2026
- 25-05-2025 - Onderhandelingsresultaat CAO glastuinbouw 2025 - 2026
- 21-05-2025 - Onderhandelingsresultaat CAO openbaar vervoer 2025 - 2026
- 19-05-2025 - Overeenstemming hoofdlijnenakkoord CAO apotheken 2024 - 2027