Bijtelling auto van de zaak (percentages)
Als een werknemer een auto ter beschikking krijgt van de werkgever, kan dat gevolgen hebben voor de te betalen belasting. Als de werknemer bijvoorbeeld meer dan 500 kilometer per jaar rijdt of geen sluitende kilometeradministratie heeft, is een fiscale bijtelling op het loon van toepassing.
De hoogte van de bijtelling is een percentage van de fiscale cataloguswaarde van de auto. Het percentage is vervolgens afhankelijk van de datum van de eerste toelating (bij auto's met een 1e toelating voor 1 janauri 2017, wordt het percentage bepaald door de datum eerste tenaamstelling) van de auto, de CO2 uitstoot van de auto en (t/m 2014) de brandstof waarop de auto rijdt.
2023
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2023 ligt.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 16 procent bijtelling voor het deel van de catalogusprijs t/m € 30.000 |
geen uitstoot, waterstofauto | 16 procent bijtelling |
geen uitstoot, zonnecelauto | 16 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2022
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2022 ligt.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 16 procent bijtelling voor het deel van de catalogusprijs t/m € 35.000 |
geen uitstoot, waterstofauto | 16 procent bijtelling |
geen uitstoot, zonnecelauto | 16 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2021
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2021 ligt.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 12 procent bijtelling voor het deel van de catalogusprijs t/m € 40.000 |
geen uitstoot, waterstofauto | 12 procent bijtelling |
geen uitstoot, zonnecelauto | 12 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2020
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2020 ligt.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 8 procent bijtelling voor het deel van de catalogusprijs t/m € 45.000 |
geen uitstoot, waterstofauto | 8 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2019
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2019 ligt.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 4 procent bijtelling voor het deel van de catalogusprijs t/m € 50.000 |
geen uitstoot, waterstofauto | 4 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2018
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2018 ligt. Het percentage van 4 procent geldt voor 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand van de datum 1e tenaamstelling. Daarna wordt het percentage opnieuw vastgesteld.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
geen uitstoot, volledig elektrische auto | 4 procent bijtelling |
meer dan 0 gram per kilometer | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
2017
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste toelating in 2017 ligt. Het percentage is sinds 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
De percentages gelden voor 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand van de datum 1e tenaamstelling.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 | 22 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
Het verlaagde percentage van 4 procentn geldt alleen voor zover de catalogusprijs niet meer dan € 50.000 bedraagt. Over het meerdere geldt de bijtelling van 22 procent.
2016
Onderstaand een overzicht van de percentages bijtelling auto voor auto's waarvan de datum van eerste tenaamstelling in 2016 ligt. Het percentage is sinds 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
De percentages gelden voor 60 maanden. De termijn van 60 maanden start op de 1e dag van de maand na de maand van de datum 1e tenaamstelling.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 15 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 50 t/m 106 | 21 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 106 | 25 procent bijtelling |
2015
Het percentage bijtelling is voor auto's met een datum eerste tenaamstelling in 2015 niet meer afhankelijk van de brandstof.
CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 7 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 50 t/m 82 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 82 t/m 110 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 | 25 procent bijtelling |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2014
Het percentage bijtelling is in 2014 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | 0 | 4 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 0 t/m 50 | 7 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
geen diesel | meer dan 50 t/m 88 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 88 t/m 117 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 117 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 85 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 85 t/m 111 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 111 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2013
Het percentage bijtelling is in 2013 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 124 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 124 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 88 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 88 t/m 112 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 112 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
1 januari 2012 t/m 30 juni 2012
Het percentage bijtelling is in 2012 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 110 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 t/m 140 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 140 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 116 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 116 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
1 juli 2012 t/m 31 december 2012
Het percentage bijtelling is in 2012 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | maximaal 50 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 50 t/m 102 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 102 t/m 132 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 132 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 50 t/m 91 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 91 t/m 114 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 114 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
2011
Het percentage bijtelling is in 2011 afhankelijk van de brandstof.
brandstof | CO2 uitstoot in gram per kilometer | bijtellingspercentage |
n.v.t. | 0 | 0 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
geen diesel | meer dan 0 t/m 110 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 110 t/m 140 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 140 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling | |
diesel | meer dan 0 t/m 95 | 14 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) |
meer dan 95 t/m 116 | 20 procent bijtelling (zie onderstaande toelichting) | |
meer dan 116 | 25 procent bijtelling | |
auto's van 15 jaar of ouder | 35 procent bijtelling |
Excessief privegebruik auto
Bij excessief privegebruik van de ter beschikking gestelde auto, is de werkelijke waarde van het privegebruik belasting in plaats van de bovengenoemde percentages. Als op basis van de CO2 uitstoot een korting van toepassing is, mag die korting wel verrekend worden.