Huidig wettelijk minimumloon (WML)
Iedere werknemer heeft recht op een minimuminkomen. Vanaf 1 juli 2019 geldt het wettelijk minimumloon (WML) voor werknemers van 21 jaar en ouder. Bent u jonger dan 21 jaar, dan hebt u recht op het minimumjeugdloon. Bij de hoogte van het minimumjeugdloon wordt gekeken naar hoe oud iemand is. Dat betekent dat u tot uw 21ste na iedere verjaardag recht heeft op meer loon.
Vanaf 1 januari 2024 wordt het wettelijk minimumloon op uurbasis vastgesteld. Ongeacht het aantal uren dat de werknemer werkt, is in alle gevallen het wettelijk minimumloon op uurbasis gelijk.
T/m 31 december 2023 werd het wettelijk minimumloon vastgesteld op vaste maand-, week- en daglonen. De bedragen van het minimumloon golden voor een volledige werkweek zoals die gebruikelijk is in het bedrijf. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Het vastgestelde maandbedrag kon daarbij in het ene bedrijf voor een 40-urige werkweek van toepassing zijn en bij een ander bedrijf voor een 36-urige werkweek. Daardoor kon het minimum loon per uur verschillen.
Onderstaand treft u een overzicht aan van het huidige wettelijk minimumloon. Voor een historisch overzicht van het minimumloon klikt u hier.
Geen wijziging in het wettelijk minimumloon meer missen?
Meld u dan hiernaast aan voor de gratis nieuwsbrief van salaris-informatie.nl. U ontvangt direct bericht zodra de nieuwe bedragen bekend zijn.
1 januari 2027
Wettelijk minimumloon per 1 januari 2027
Per 1 januari 2027 stijgt het wettelijk minimumloon met afgerond 2,00 procent (2,05 procent onafgerond).
Het bruto minimumloon en de minimumjeugdlonen per 1 januari 2027:
| Leeftijd | % van het minimumloon | bruto per uur |
| 21 jaar en ouder | 100 % | 15,29 |
| 20 jaar | 87,5 % | 13,38 |
| 19 jaar | 75 % | 11,47 |
| 18 jaar | 62,5 % | 9,56 |
| 17 jaar | 50 % | 7,65 |
| 16 jaar | 40 % | 6,12 |
| 15 jaar | 30 % | 4,59 |
Voor werknemers die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst in verband met een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) gelden per 1 januari 2027 geen afwijkende bedragen meer. Voor hen gelden dezelfde bedragen als in bovenstaande tabel.
1 juli 2026
Wettelijk minimumloon per 1 juli 2026
Per 1 juli 2026 stijgt het wettelijk minimumloon met 1,85 procent (afgerond).
Het bruto minimumloon en de minimumjeugdlonen per 1 juli 2026:
| Leeftijd | % van het minimumloon | bruto per uur |
| 21 jaar en ouder | 100 % | 14,99 |
| 20 jaar | 80 % | 11,99 |
| 19 jaar | 60 % | 8,99 |
| 18 jaar | 50 % | 7,50 |
| 17 jaar | 39,5 % | 5,92 |
| 16 jaar | 34,5 % | 5,17 |
| 15 jaar | 30 % | 4,50 |
Voor werknemers die werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst op basis van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in de leeftijd van 18 t/m 20 jaar gelden per 1 juli 2026 de volgende afwijkende bedragen.
| Leeftijd | % van het minimumloon | bruto per uur |
| 20 jaar | 61,5 % | 9,22 |
| 19 jaar | 52,5 % | 7,87 |
| 18 jaar | 45,5 % | 6,82 |
